Oscary 2024 – wręczenie nagród filmowych w blasku fleszy i w cieniu kontrowersji. Co trzeba zrobić, aby film dostał Oscara? Trzeba spełnić m.in. „kryteria inkluzywności”. To jeszcze walka o prawa mniejszości, reprezentację i równouprawnienie czy już totalny absurd i krok w kierunku orwellowskiej rzeczywistości?
Oscary 2024 zostaną wręczone już w marcu. W czwartek rozpoczyna się głosowanie, które zdecyduje o składzie list nominacji do 96. Oscarów. Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej już oficjalnie ogłosiła, że do rywalizacji o statuetkę zgłosiło się 321 filmów. Jednak finalnie o nominację do Oscara za najlepszy film powalczy jedynie 256 produkcji. Pozostałe nie spełniają nowych kryteriów.
Chcesz więcej kultury? Pan Od Kultury zaprasza na Facebooka i Instagram
Oscary 2024. Kryteria inkluzywności i zmieniony regulamin nominacji
Zmieniony Regulamin Oscarów zapowiedziano w 2020 roku za sprawą presji aktywistów i hasztagu „OscarsSoWhite”. Zmiany wchodziły w życie stopniowo i w 2024 nowy oscarowy regulamin uderzy z pełną siłą. Aby produkcja mogła walczyć o Oscara w kategorii „najlepszy film”, musi spełnić dwa z czterech standardów reprezentacji i inkluzywności. Nie dał radę ich spełnić blockbuster film „Marvels”, który był krytykowany za przesadną inkluzywność. Jak dodoaje Moviesroom.pl, „jedynym filmem Marvel Studios, który spełnia obowiązujące kryteria Akademii są „Strażnicy Galaktyki: Volume 3.”
Akademia opublikowała listę filmów, które mogą walczyć o Oscara w najważniejszej kategorii. Liczy ona 265 tytułów. A to oznacza, że 56 pełnometrażowych filmów fabularnych może wygrać w innych kategoriach, lecz w najważniejszej nie może liczyć nawet na nominację
– informuje Filmweb.pl.
Oscarowych kryteriów nie spełniły również takie filmy jak m.in. „Ant-Man i Osa: Kwantomania”, koncertowy „Taylor Swift: The Eras Tour”, „Twórca” oraz „Inwestorzy amatorzy”. Z rywalizacji o oscarową statuetkę odpadła też animacja „Ernest & Celestine: A Trip to Gibberitia„.
Aby dostać Oscara film musi spełniać „Standardy reprezentacji na ekranie”, „Standardy dotyczące ekip i zespołów twórczych”, „Standardy obecności w branży” oraz „Standardy komunikacji z widownią”. Jak zapowiedziała Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej już w 2020 roku – nowe zasady mają „zachęcić twórców do pokazywania sprawiedliwej reprezentacji zróżnicowanej populacji”. Nowy oscarowy regulamin jest inspirowany m.in. zasadami British Film Institute (BFI) Diversity Standards stworzonymi przez British Academy of Film and Television Awards (BAFTA). Kryteria inkluzywności są konsultowane z Amerykańską Gildią Producentów Filmowych (Producers Guild of America – PGA)
„Standardy reprezentacji na ekranie” – film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków, aby można było uznać standard za wypełniony. W filmie przynajmniej jeden z odtwórców głównych ról lub znaczącej roli drugoplanowej musi mieć „inne rasowe pochodzenie”:
• Asian
• Hispanic/Latinx
• Black/African American
• Indigenous/Native American/Alaskan Native
• Middle Eastern/North African
• Native Hawaiian or other Pacific Islander
• Other underrepresented race or ethnicity
Co więcej, 30% aktorów drugoplanowych i epizodycznych musi reprezentować co najmniej dwie spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące. Główny wątek fabularny musi być związany z co najmniej jedną spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
W ramach „standardów dotyczących ekip i zespołów twórczych” przynajmniej dwa z działów w ekipie filmowej (np. kostiumy, zdjęcia, muzyka, itd.) muszą być kierowane przez osobę reprezentującą kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące. Co najmniej jeden z działów powinien być kierowany przez osobę reprezentującą mniejszość rasową lub etniczną. Do tego co najmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinny reprezentować mniejszość rasową lub etniczną. Co najmniej 30% całej ekipy filmowej powinny stanowić osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
„Standardy komunikacji z widownią” zakładają, że studio lub firma producencka muszą mieć w zespołach zajmujących się reklamą, dystrybucją, PR-em co najmniej kilka osób na kierowniczych stanowiskach, które reprezentują poniższe grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
Podobna sytuacja dotyczy „Standardów obecności w branży”:
Duże studia i dystrybutorzy muszą mieć stały program płatnych staży w różnych działach skierowane do osób z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, głuchonieme zaś małe studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwie osoby na płatnych stażach reprezentujące którąś z powyższych grup. studia, dystrybutorzy, firmy finansujące produkcję filmów muszą oferować programy szkoleń i rozwoju umiejętności osobom reprezentującym te grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
– wyjaśnia Filmweb.pl.
Kiedy nominacje i wręczenie Oscarów?
96. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się w nocy z 10 na 11 marca czasu polskiego w teatrze Dolby w Ovation Hollywood. Poprowadzi ją prezenter i komik Jimmy Kimmel. Oscarowa gala będzie transmitowana na żywo przez ABC oraz w ponad 200 krajach na całym świecie.
W 2024 r. nominacje do Oscarów zostaną ogłoszone we wtorek 23 stycznia 2024 r. Co ważne, tytuły, które zdobędą walki o nominację za najlepszy film, wciąż mogą walczyć o Oscara w innych kategoriach.
Warto trzymać kciuki zadwie polskie koprodukcje, które mają szansę na nominację. Chodzi o filmy dokumentalne „Skąd dokąd” Maćka Hameli oraz „Apolonia, Apolonia” Lei Glob.
Polski film „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana mieli powalczyć w tym roku o Oscary w kategorii „Najlepszy film międzynarodowy”. Zamiast tego powalczą o nominację w kategorii „Najlepsza pełnometrażowa animacja”
– informuje Natemat.pl.
Chcesz więcej kultury? Pan Od Kultury zaprasza na Facebooka i Instagram
Link do informacji o nowym regulaminie.
Foto: Futuregirl z Pixabay,
Źródło: Filmweb, Moviesroom, Natemat.pl, Oscars.org